Allergenen en Etikettering

Vermelding allergenen en etikettering

 

De vermelding van allergenen en nadere eisen aan etikettering van voorverpakte producten, zijn het gevolg van de nieuwe Verordening Voedselinformatieverstrekking die op 13 december 2014 van kracht wordt. Alle bedrijven die niet-voorverpakte producten verkopen, moeten uitsluitend de allergeneninformatie over elk product aan de klant kunnen verstrekken.

 

De Verordening Voedselinformatieverstrekking is regelgeving van de Europese Unie. Met de nieuwe regels verdwijnen de verschillen tussen de manieren waarop lidstaten omgaan met voedselinformatie. Consumenten in alle EU-landen beschikken zo over eerlijke informatie over voeding en bovendien stimuleren de regels de productie van kwaliteitsproducten. De belangrijkste wijziging voor poeliers is dat allergeneninformatie van dagverse (niet voorverpakte) producten beschikbaar moet zijn.

 

Verplichte vermelding allergenen
Van veertien voedselallergenen moet vermeld staan of ze voorkomen in het product. Dit zijn alleen de voedselallergenen die de meeste overgevoeligheidsreacties veroorzaken: ei, glutenbevattende granen, lupine, melk (inclusief lactose), mosterd, noten, pinda’s, schaaldieren, selderij, sesamzaad, soja, sulfiet (in hoeveelheden van >10 mg/kg), vis en weekdieren. Ook de hiervan afgeleide stoffen die overgevoeligheidsreacties kunnen veroorzaken moeten worden vermeld.


Informatie beschikbaar stellen
De manier waarop de allergeneninformatie beschikbaar wordt gesteld, bepaalt de poelier zelf. Zo kan er een map met alle productinformatie gemaakt worden, de informatie kan op een tablet staan, op een poster hangen of op informatiezuilen vermeld worden. Zolang de informatie maar direct beschikbaar is. De consument mag er geen investering en bijzondere moeite voor hoeven doen. Een QR-code werkt bijvoorbeeld niet, want daar is een smartphone voor nodig.


Andere belangrijke wijzigingen
Naast het vermelden van de allergenen veranderen er nog een paar zaken. Zo moeten voorverpakte producten die langer dan een productiedag plus 24 uur verpakt zijn, voorzien worden van een nieuw etiket met daar op alle vereiste voedingsinformatie. Ook verandert de grootte van de letters op het etiket. De nieuwe wetgeving biedt ook volop kansen. Omdat alle informatie over de stoffen in het product straks direct zichtbaar is, kunnen consumenten zien wat het onderscheid is tussen een ambachtelijk gemaakt product en een fabrieksproduct. De nieuwe wetgeving zorgt voor bewustwording. Want wat zit er eigenlijk in je producten, en is een bepaalde hulpstof echt nodig? En zo niet, kan het eruit?


Profileren
Met goed klantadvies kun je je bovendien profileren als voedingsexpert. Je kunt klanten uitleggen welke stoffen je producten bevatten en waarom. Je kunt uitleggen dat allergenen helemaal niet slecht zijn, maar dat een klein percentage van de mensen er allergisch voor is. Je kunt vragen over voeding eerlijk beantwoorden en informatie leveren die klopt. Dat is onderscheidend vermogen.

 

Klik hier voor de wijze waarop NBPW haar leden faciliteert >>>

 



Nieuws
AVV voor CAO


« «
deel