Hygiëne

 

Waar moet ik op letten?

Hygiënisch werken en handelen is om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan belangrijker dan ooit. Extra richtlijnen en aandachtspunten hebben wij voor jou op een rijtje gezet. 

  • Was je handen regelmatig (30 seconden en met zeep)
  • Houd 1,5 meter afstand tot elkaar en beperk fysiek contact en markeer plekken (kruis/streep/vak) op de vloer om aan te geven waar klanten kunnen staan. Gebruik bijvoorbeeld ook raamposter om te communiceren hoeveel klanten in de winkel mogen zijn. 
  • Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog
  • Gebruik papieren zakdoekjes
  • Medewerkers met verkoudheid of griepverschijnselen nemen niet deel aan de werkzaamheden in de winkel. De kans dat andere collega’s besmet worden is groot. 
  • Reinig en ontsmet meerdere keren per dag materialen en oppervlakken waarmee klanten in de winkel in contact komen. Denk hierbij aan: 
    • Pinapparaten
    • Toonbanken
    • Handgrepen/ deurklinken
  • Zet desinfectiemiddel bij de entree van de winkel

Moet ik vleeswaren en vers vlees voorverpakken?

Het belang om hygiënisch te werken wordt alleen maar groter met de coronacrisis. Naast het volgen van de hygiënecode en aanvullende maatregelen nemen zoals handen wassen/ handdesinfectie na contant geld afrekening, fysiek contact voorkomen en geen onverpakte producten waar de klant bij kan, is het ook aan te raden om waar mogelijk vleeswaren en snellopers binnen vers vlees voor te pakken. Dit heeft een aantal voordelen: het verminderd de kans op besmetting, op deze manier laat je zien dat er hygiënisch gewerkt wordt en hoeven klanten niet langer in de winkel te zijn dan noodzakelijk.

 

Hoe scherm ik voedsel goed af?

Voedsel moet in alle gevallen goed afgeschermd zijn. Zorg bijvoorbeeld voor ademschotten bij ongekoelde verkoop (was al verplicht). Maar gebruik ook geen proefschaaltjes op de toonbank.

 

Zijn spatschermen nodig?

In steeds meer winkels hangen er spatschermen om besmetting tussen klant en verkoopmedewerker te voorkomen. Als de afstand tussen de klant en verkoopmedewerker minder dat 1,5 meter is, kan een spatscherm een goede aanvulling zijn op de andere maatregelen die je in de winkel neemt. In de meeste gevallen staat er echter een koeltoonbank tussen klant en medewerker waardoor voldoende afstand geborgd is. Eventueel kan een tape op de grond of een gespannen lint de afstand ook helpen vergroten.  De verwachting is niet dat een spatscherm verplicht wordt.

 

Als er met contant geld betaald is, wat moet ik doen?

Als toch met contant geld wordt afgerekend, houd dan hygiënemaatregelen goed in acht. Was na de betaling je handen met water en zeep of als ze zichtbaar schoon zijn mag dat ook met handalchol (min. 70% alcohol). Doe dit voordat vleeswaren, vers vlees of andere niet-verpakte levensmiddelen worden gepakt.

 

Hoe zorg ik voor voldoende afstand tussen klant en medewerkers?

  • Dit kun je doen door het aantal klanten in de winkel te maximeren om te voorkomen dat klanten binnen 1,5 meter van elkaar moeten staan. Hiervoor hebben wij een handige raamposter ontwikkeld (wel nog aangeven hoeveel klanten en je bedrijfsnaam)
  • Plak vakken af op de vloer waar klanten kunnen staan of zet een afscheidingslijn voor de toonbank op de vloer voor de afstand tussen klant en medewerker te vergroten. Tip: gebruik een opvallende kleur tape. 
  • Zorg voor een afhaalloket/balie waar klanten hun producten kunnen pakken om in hun tas te doen en/of om bestellingen op te halen.
  • Of plaats plexiglas op de toonbank om zo jouw medewerkers en klanten zo goed mogelijk te beschermen. Je kunt ook doorzichtig zeil van plafond tot toonbank ophangen om zo de afstand te vergroten. 

Mijn klanten betalen allemaal met pin. Hoe zorg ik ervoor dat de pinautomaat goed schoon blijft?

  • Laat zoveel mogelijk contactloos betalen.
  • Reinig en desinfecteer na elke klant het apparaat.
  • Leg bijvoorbeeld tussenleggertjes bij elke betaling over het apparaat en gooi het tussenleggertje daarna gelijk weg.

Ik heb een spaarsysteem. Hoe voorkom ik fysiek contact?

Verplaats je terminal naar klantzijde zodat de klant zelf de spaarpas kan aanbieden. Zorg ervoor dat de terminal regelmatig per dag wordt gedesinfecteerd. Kun je de terminal niet verplaatsen, dan kun je er ook voor kiezen om de punten later bij te boeken. Dit moet dan we mogelijk zijn in jouw systeem.

 

Mag ik handschoenen dragen?

Ja, uiteraard mag je handschoenen dragen. Elke keer dat je anders je handen zou wassen, moet je nu je handschoenen verwisselen. Dus na het aanpakken van contant geld, aanraken van een deurknop enzovoort.


Informeer je klanten

De maatschappelijk onrust rondom het Coronavirus kan zorgen voor meer klantenvragen, bijvoorbeeld over te nemen maatregelen. Informeer je klanten over over welke maatregelen jij hebt getroffen. Hier vind je handige documenten

« «
deel