Protocol Verantwoord Winkelen is van kracht voor alle winkels

25 maart 2020

Protocol Verantwoord Winkelen is van kracht voor alle winkels


Vanuit de overheid zijn maandag 23 maart nieuwe maatregelen afgekondigd en op basis hiervan is het protocol ‘Verantwoord Winkelen’ ontwikkeld. De maatregelen in het protocol zijn bedoeld om besmettingen met het coronavirus te voorkomen en de gevolgen van het nieuwe virus te beperken. Handhaving vanuit de gemeente ziet toe op naleving van dit protocol. Het is van groot belang dat iedereen in Nederland de maatregelen vanuit de overheid volgt om de kans op een lockdown te voorkomen.  

 

De afspraken die zijn vastgelegd in het protocol 'Verantwoord Winkelen' gelden voor alle winkeliers, medewerkers en klanten. Uitgangspunt is dat RIVM-richtlijnen worden gehandhaafd in combinatie met alle richtlijnen en protocollen vanuit de hygiënecode. Samengevat:

  • Zorg dat iedereen 1,5 meter afstand tot elkaar kan houden in de winkels, maar ook vóór de winkel
  • Geef in je winkel het maximum aantal klanten aan dat tegelijkertijd in de winkel mag zijn. Richtlijn is maximaal 1 klant per 10 vierkante meter winkelvloeroppervlak. Arceer dit door een vak, lijn of kruis waar klanten kunnen staan. Handhavers van de gemeente zien hier nauwgezet op toe.
  • Lever (online) bestellingen tot aan de voordeur, niet binnen.
  • Zorg voor maximale hygiëne, let zeker ook op pinterminal.
  • Bied geen proeverijen of het bekende plakje worst aan, niet inzetten op beleving.

Hoe vertel je dit aan je klanten?

Regels zijn zichtbaar aan de buitenkant van de winkel en in de winkel heb je de ‘huisregels’ ook in een display staan of opgehangen. Gebruik hiervoor deze raamposter en hang deze uiterlijk donderdag op! Pas nog wel aantal klanten aan en voeg je naam toe.

 

De Rijksoverheid heeft ook posters ontwikkeld. Deze download je hier.

 

De instructies moeten jou als winkelier helpen om klanten eenvoudig te kunnen aanspreken als ze de regels niet naleven. Andersom kunnen klanten winkeliers of andere klanten aanspreken op de regels.

 

Waar moet jouw klant zich aan houden?

Als ondernemer ben jij de verantwoordelijk voor een veilige plek voor medewerkers en klanten. Maar in deze coronacrisis hebben klanten ook een plicht:

  • Houd 1,5 meter afstand, voor de winkel en in de winkel.
  • Kom zoveel mogelijk alleen naar de winkel.
  • Kom niet naar de winkel als je verkouden bent of griepklachten hebt.
  • Doe doelgericht boodschappen en koop niet meer dan je nodig hebt.
  • Raak alleen het product aan dat je nodig hebt.
  • Volg altijd de aanwijzingen van het personeel.
  • Betaal met pin of contactloos (pin of mobiel).
  • Online bestelde producten worden geleverd tot de deur.

Vanuit diverse kanalen wordt ook de Nederlandse consument op deze duidelijke regels geattendeerd. 

« «
deel