Keurmerkenwijzer van Milieu Centraal moet consumenten helpen duurzame keuzes te maken

12 november 2020

Milieu Centraal maakte een selectie van tien keurmerken die het de consument makkelijker moeten maken om voor duurzame voeding te kiezen.


Via de keurmerkenwijzer – waar deze top tien terug te vinden is – kunnen consumenten per productcategorie bekijken welke keurmerken het duurzaamst zijn. De organisatie stelt dat consumenten ‘door de bomen het bos niet meer zien’, omdat er te veel keurmerken bestaan. Van de 300 keurmerken met een duurzaamheidsclaim, zijn er 140 terug te vinden op voedingsmiddelen. Uit onderzoek blijkt dat 7 op de 10 consumenten vindt dat er teveel keurmerken zijn. Milieu Centraal is niet verbaasd over deze uitkomst.

 

10 keurmerken

Volgens Milieu Centraal springen tien keurmerken er echt uit wanneer het gaat om de gestelde duurzaamheidseisen en de controle daarvan. Door deze keurmerken op een rijtje te zetten wil Milieu Centraal het de consument makkelijker maken om voor duurzame voeding te kiezen.

 

‘Keurmerken safari’

Milieu Centraal neemt consumenten – vanuit huis – mee op ‘keurmerken safari’. Via de site van Milieu Centraal legt de organisatie in vier filmpjes uit hoe consumenten de 10 keurmerken kunnen spotten. De keurmerken zijn onderverdeeld in de productcategorieën koffie, thee en cacao, zuivel en eieren, groente en fruit, en vis en vlees.


Duurzaamste keurmerken

Bij het maken van de top tien heeft de organisatie vooral gekeken naar hoe de keurmerken scoren op de duurzaamheidsaspecten milieu, dierenwelzijn en eerlijke handel. Er is ook gekeken naar hoe streng de controle van het keurmerk is geregeld. De tien keurmerken die het beste scoren zijn volgens Milieu Centraal: ASC, Beter Leven 2 en 3-sterren, Demeter, EKO, EU-biologisch keurmerk, Fairtrade, MSC, On the way to PlanetProof, Rainforest Alliance en UTZ.


Uitspraak ACM

Eerder vroeg de Autoriteit Consument & Markt (ACM) ook al aandacht omtrent de duurzaamheid van keurmerken. Volgens ACM nemen consumenten duurzaamheid steeds vaker mee in hun aankoopbeslissing. Echter zijn veel duurzaamheidsclaims volgens ACM vals of misleidend, waardoor de consument op het verkeerde been wordt gebracht. Milieu Centraal zegt zich hierbij aan te sluiten en pleit ervoor het aantal keurmerken en bedrijfslogo’s te beperken. Dit wil de organisatie ‘zodat consumenten niet langer de weg kwijt raken in een oerwoud aan keurmerken’.

 

Bron: VMT.nl

« «
deel